Het ontstaan van het Tcharbon project
Onze bevindingen
België verbruikt jaarlijks 30.000 ton houtskool. 100% van dit verbruik wordt geïmporteerd.
Wij zochten naar oplossingen om het slib dat het Bertrix-platform "verstopte" op een andere manier te recycleren.
"Hoe zit het met het maken van houtskool?
Het avontuur begint
Het idee werd een doel en het zou op het sorteerplatform van Bertrix zijn dat we de fabriek zouden ontwikkelen, in het hart van onze bevoorradingsgebieden, in het hart van onze Ardense bossen.
We hebben een aantal weken nagedacht over een naam die zich zou onderscheiden van de massa en kwamen uiteindelijk uit op "TCHARBON".
Begin van het onderzoek
We gaan naar Engeland om de houtskoolmakers te bezoeken, ambachtslieden in plaats van fabrikanten. Terug in België plaatsen we een bestelling van 2 ovens (2 x 2 cellen).
We lanceren het ontwerp van het TCHARBON logo en de verpakking: maanden onderzoek om te proberen ons te onderscheiden van de massa!
De eerste bakstenen
We beginnen met het strippen van de toekomstige locaties (houtenergie / mechanische werkplaats / polyvalente zaal en Tcharbonzaal).
Eerste meester Tcharbonnier
We nemen Nicolas, een voormalige chef-kok, in dienst voor een zeer veelzijdige functie. Onze toekomstige Maitre Tcharbonnier gaat aan de slag. Tcharbon maken draait tenslotte allemaal om de keuken!
De eerste tests
Het stelt ons gerust dat de ovens, die nooit eerder zijn gebruikt, schone houtskool produceren (koolstofgehalte > 80%).
We gaan!
Bijna volledige dekking van Tcharbon in de media en officiële marketing.
Onze bevindingen
België verbruikt 30.000 ton houtskool. 100% van dit verbruik wordt geïmporteerd.
Wij zochten naar oplossingen om het slib dat het Bertrix-platform "verstopte" op een andere manier te recycleren.
Hoe zit het met het maken van houtskool?
Het avontuur begint
Het idee werd een doel en het zou op het sorteerplatform van Bertrix zijn dat we de fabriek zouden ontwikkelen, in het hart van onze bevoorradingsgebieden, in het hart van onze Ardense bossen.
We hebben een aantal weken gewerkt aan een naam die zich zou onderscheiden van de massa en zijn uiteindelijk uitgekomen op "TCHARBON"!
Begin van het onderzoek
We gaan naar Engeland om de houtskoolmakers te bezoeken, ambachtslieden in plaats van fabrikanten. Terug in België plaatsen we een bestelling van 2 ovens (2 x 2 cellen).
Nous lançons la conception du logo TCHARBON et de son emballage : des mois de recherches pour essayer de se différencier !
De eerste bakstenen
We beginnen met het strippen van de toekomstige locaties (houtenergie / mechanische werkplaats / polyvalente zaal en Tcharbonzaal).
Eerste meester Tcharbonnier
We nemen Nicolas, een voormalige chef-kok, in dienst voor een zeer veelzijdige functie. Onze toekomstige Maitre Tcharbonnier gaat aan de slag. Tcharbon maken draait tenslotte allemaal om de keuken!
De eerste tests
Het stelt ons gerust dat de ovens, die nooit eerder zijn gebruikt, schone houtskool produceren (koolstofgehalte > 80%).
We gaan!
Bijna volledige dekking van Tcharbon in de media en officiële marketing.
En hoe zit het vandaag?
Vier jaar later is Tcharbon verkrijgbaar bij meer dan 1.000 retailers. Maar dat is nog maar het begin van een lang avontuur!
Et aujourd'hui ?
Vier jaar later is Tcharbon verkrijgbaar bij meer dan 1.000 retailers. Maar dat is nog maar het begin van een lang avontuur!